Claudia Patacca

Sopraan Claudia Patacca

Claudia Patacca

Sopraan Claudia Patacca studeerde cum laude af in Enschede, won de Tubantia Prijs, waarna ze verder studeerde aan het Internationaal Opera Centrum Amsterdam. Claudia is verbonden als hoofdvakdocent klassieke zang aan het ArtEZ Conservatorium in Zwolle en gaf, naast in Nederland, masterclasses aan conservatoria in Barcelona, Tallinn, Riga en Malmö. In februari 2018 was te gast aan de Hochschüle für Musik Franz Liszt in Weimar om een recital en masterclass te verzorgen met als thema vrouwelijke componisten en in mei 2019 verzorgde ze een masterclass aan het befaamde Guildhall, School of Music and Drama in Londen met Duits repertoire.

Claudia heeft een bloeiende concertpraktijk opgebouwd en soleerde op uitnodiging van vele Nederlandse beroepsorkesten zoals het Radio Filharmonisch Orkest, Nedpho, Orkest van de 18de Eeuw en het Orkest van het Oosten met werken zoals 9de Beethoven, Golgotha en Le Mystère de la Nativité van Frank Martin, Gloria van Poulenc, Jeanne d’Arc au bûcher van Honneger, Rosalinde in Die Fledermaus van J. Strauss, Frau Silberklang in Der Schauspieldirector van Mozart en Fatime in Abu Hassan van Von Weber.

Ze draagt het oratorium vak een warm hart toe en een welkome gast bij de vele oratoriumkoren die Nederland rijk is. Ze debuteerde met het Gloria van Poulenc tijdens haar studie in het Muziekcentrum Enschede en haar opera debuut volgde al snel in het Concertgebouw Amsterdam tijdens het Holland Festival met Le Roi Arthus van Chausson olv Edo de Waart. Daarna volgden uitnodigingen van onder meer De Nederlandse Opera, Nationale Reisopera, Opera Zuid, de RobecoZomerconcerten serie, de ZaterdagMatinee (o.a. Das Nusch-Nuschi van Hindemith, Semiramide van Rossini, Die Liebe der Danae van R. Strauss), De Hoofdstad Operette en diverse internationale operahuizen (o.a. Frankfurt, Halle, De Munt in Brussel) met rollen als Rosalinde (Die Fledermaus), Elettra (Idomeneo), Donna Anna (Don Giovanni), Ortlinde (Die Walküre), 1steDame (Die Zauberflöte), Violetta (La Traviata), en Blumenmädchen (Parsifal).

Hoogtepunten waren ook concerten en operaproducties met dirigenten als Simon Rattle, Antonio Pappano, Carlo Rizzi, Claus Peter Flor, Marc Soustrot, Ed Spanjaard, Jaap van Zweden, Jan Willem de Vriend, Jed Wentz en Ton Koopman. Recentelijk was Claudia onder meer te horen in A Child of our Time van Tippett in Zuid-Duitsland, Messa da Requiem van Verdi en toerde ze met Musica Extrema door het land met MISSA, een nieuwe mis over het ontstaan van Holland waarin klassiek, jazz en wereldmuziek samensmelt en met Marga van Praag als vertelster.

Voor het label Brilliant Classics nam ze een viertal Mozart opera’s op, waaronder Vitellia in La Clemenza di Tito. In 2012 verscheen de dubbel cd ‘Arthur Honegger: Mélodies et Chansons‘ met het integrale lied oeuvre van Honegger, opgenomen in Amerika met bariton Sinan Vural en pianist Nick Ross. Met pianist Marien van Nieukerken brengt ze het recital Heine & Wesendonck op onder meer het Internationaal Liedfestival Zeist 2022 tijdens De Dag van het Lied.

Januari 2023 zingt Claudia tijdens het International Valletta Baroque Festival Malta het programma Lust and Love Lost. Samen met Combattimento en in een regie van David Prins zal ze de dramatische kantate Armida Abbandonata van Händel en de komische kantate Der Weiberorden gestalte geven.

Video:

Gloria van Poulenc, Zondagochtendconcert Concertgebouw Amsterdam met het Radio Filharmonisch Orkest & Groot Omroepkoor olv Hans Graaf. Scroll door naar 6:21 voor de aria “Domine Deus”



Of gebruik onderstaand formulier.
De naam van de solist wordt automatisch meegestuurd.
  • Hidden
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Comments are closed.